דבר המנהלת

"דיאלוג היא באר שאליה מביא כל אחד את מימיו וממנו יונק כל אחד את הדברים להם הוא זקוק לעבודתו הייחודית" (דני לסרי)

צוות, תלמידים והורים יקרים


כל ילד צריך שיאהבו אותו

כל ילד צריך שיראו אותו

כל ילד צריך שיאמינו בו, שיגידו לו שהוא מסוגל

כל ילד צריך להכיר את הכוחות הפנימיים שלו ולא לפחד לבטאם


ברבין פיתחנו גישה ייחודית שרתומה לצרכים של ילדים, כפי שאנחנו רואים אותם. הגישה נשענת על מודלים דיאלוגים יישומיים, הבאים לידי ביטוי הן בתקשורת בינאישית והן בפדגוגיה. מטרת גישה זו לפתוח את המרחב לדיבור ולשיח בין כלל המשתתפים, לעודד הקשבה סבלנית וכנה, בין היתר על ידי הרחקת השיפוטיות, הפחד מטעויות ומאי הידיעה, ולהניח לילד למצוא את תשובותיו שלו בדרכו שלו...

גישה ייחודית זו יוצרת תהליך, מסע שעובר כל ילד-עם עצמו, עם סביבתו, בעזרת הסקרנות שלו, הבטחון שלו בעצמו ובסובבים אותו כתומכים ומעצימים, ומטרתה ללוות את הילד במסע אישי לגילוי עצמי תוך דיאלוג מתמיד איתו, עם קבוצת השווים ועם קבוצת התומכים.

התכנית נשענת על תפיסת ה"אינטליגנציות המרובות" (גרדנר). אנחנו קוראים לזה "המסע שלי", וזה מסע שממש ניתן לראות את הילדים עוברים במהלך השנה וגם בין השנים, תוך כדי תהליך התבגרותם. מדהים לראות איך ככל שהילד מתקדם במסעו, הוא לומד להכיר את עצמו יותר ויותר, את ייחודיותו, חוזקותיו, את הדברים שעוזרים לו להצליח ויודע להגדיר לעצמו מה היא המטרה וההצלחה האישית שלו.

במהלך המסע השנתי שעובר כל ילד הוגדרו מראש נקודות "מנוחה והערכה"- בהן ניתן להסתכל אחורה בגאווה וקדימה להגדרת יעדים ותכנון המשך המסע. בנקודות אלו במסע מתקיימים דיאלוגים משמעותיים, ביניהם גם ימי הדיאלוג עם ההורים, הערכה עצמית וחלוקת התעודות.

גם השנה נמשיך ליישם את תכנית "המסע שלי ברבין".

תוצרי התכנית ויומן המסע, המשמש תחליף לתעודה המסורתית ומשקף שישה דיאלוגים משמעותיים במהלך השנה, יוסיפו להוות אבן דרך משמעותית במסעו של כל תלמיד.

נמשיך גם השנה בשיעורי הבחירה. בעקבות המשוב החיובי שקיבלנו מכם-התלמידים וההורים, הרחבנו את האפשרות לבחור גם לתלמידי השכבה הצעירה. המגוון הרחב של הקורסים המוצעים - תאטרון, קולנוע, אומנות, יוגה, לימודי ערבית ועוד (15 קורסים) מאפשרים למידה לא שגרתית בקבוצות קטנות ומקדמים פיתוח של אינטליגנציות מגוונות.

חשוב לשתף ,כי מתוך התפיסה הפדגוגית של ביה"ס ,המבקשת לראות כל תלמיד ולעודד אותו להאמין בעצמו ולפתח את מסוגלותו בתחום האישי, החברתי והלימודי- פיתחנו ברבין מודל ייחודי להוראה-למידה. המודל יושם בשנה שעברה בהצלחה בכיתות א' ואף נלמד על ידי משרד החינוך והופץ לבתי ספר נוספים.

"קבוצות דיאלוג מתחלפות" הינו מודל המאפשר למורה בכיתה "לראות", בכל שבוע, כל תלמיד/ה באופן אישי להיות מודע/ת לצרכיו/ה ולחוזקותיו/ה ולפתח עימו/ה יחסי קירבה משמעותיים.

התלמידים עוברים במהלך יום הלימודים 4 תחנות למידה, אשר בכל אחת מהן שמים דגש על תפקודי לומד אחרים. זאת במטרה לפתח את החשיבה והסקרנות, לייצר תשתית ללמידת תקשורת אפקטיבית ושיתופי פעולה, לפתח כישורי לומד עצמאי, ולקדם למידה חוויתית והתנסותית.

התלמידים לומדים במרחבי למידה מגוונים הן בתוך הכיתה והן מחוץ לה ומיישמים למידה משמעותית באמצעים שונים- יצירה, חקלאות, משחק ועוד.

השנה אני שמחה לבשר כי המודל מיושם באופן מלא בכיתות א', ב' וכן החל להיות מיושם יום בשבוע גם בכיתות ג',ד'.

מדובר במודל צומח וכולנו תקווה כי בעבודה משותפת של למידה מתמדת והפקת לקחים יהפוך להיות השפה המדוברת בבית הספר כולו.

שיהיה לכולנו מסע מוצלח.

מירב שרף

מנהלת בית הספר