גאוגרפיה‏ > ‏

עונות השנה

דף הנחיית שיעור לתלמיד - עונות השנה

תלמידים יקרים בשיעור הקודם למדנו על תנועת כדור הארץ סביב עצמו

למדנו כי באמצעות סיבוב זה נוצרות תופעות של יום ולילה. נעלה את ההדמיה מתוך אופק ונראה. מההדמיה ניתן להבין כי מה יש בצד המואר? (ילדים עונים: יום ) ובצד החשוך? (שוב עונים: חושך) 10 דקות. http://ofek.cet.ac.il/units/he/science/unit10/act1.aspx?nUnit=10&sSubjectKey=science

 כעת נראה כי  לכדור הארץ תנועה נוספת: תנועה סביב השמש. מה יוצרת תנועה זו?עונות השנה. לפני שנבין את יצירת עונות השנה, נשאל: מה יוצר סיבוב שלם של כדור הארץ סביב השמש? איזה מושג זמן נולד מסיבוב זה? (תלמידים יענו בסופו של דבר – שנה.) מושג הזמן שנה נוצר בעקבות סיבוב שלם. מה אנו יודעים על שנה? בשנה יש 4 עונות: אביב, קיץ, סתיו וחורף. השאלה הנשאלת היא כיצד זה נוצר? ניתן לתלמידים לחשוב מה יוצר את עונות השנה. – 15 דקות.

כעת ניקח את הגלובוס ופנס ונסובב את הגלובוס ללא נטייה מול הפנס. נסביר שהפנס הוא שמש והגלובוס הוא כדור הארץ. ללא הנטייה של כדור הארץ נראה שבקטבים תמיד קר וחורפי ובקו המשווה תמיד שמש וחם. כלומר: אין עונות שנה. אז השאלה הנשאלת: מה יוצר את עונות השנה?! פתיחת ההדמיה באופק: http://ofek.cet.ac.il/units/he/science/unit12/act1.aspx?nUnit=12&sSubjectKey=science

 

הסבר מול ההדמיה כיצד הנטייה יוצרת עונות. נעצור בכל עונה ונסביר שהנטייה הכרחית לכך. -20 דקות.

סוף שיעור ראשון.

השיעור הבא מתחיל:

 

כעת נצפה בסרטון בבריינפופ המסביר על יצירת עונות השנה כסיכום לנושאhttp://www.brainpop.co.il/category_8/subcategory_113/subjects_621/  -10 דקות

לאחר שצפינו בסרטון נענה באצבע על חידון שאלות "בחן את עצמך" בבריינפופ – חזרה על הנלמד-  15 דקות

כעת נעבור לעבוד במעבדת המחשבים. שייכתי לכל אחד משימה מאתר אופק "עונות השנה". בסיום המשימה עליכם ללחוץ על הגש משימה. המשימה יגיעו אליי לבדיקה.

 

http://ofek.cet.ac.il/units/he/science/unit12/act1.aspx?nUnit=12&sSubjectKey=science

 

 

Comments